Lectio divina on line 28 (Setmana del 5 a l'11 de març de 2018)

Dilluns, 5 Març 2018
P. Anton M. Vilarrubias Codina, cmf

TEXT BÍBLIC: -dos camins-

Feliç l’home que no es guia pels consells dels injustos,
ni va pels camins dels pecadors,
ni s’asseu en companyia dels descreguts;
estima de cor la Llei del Senyor,
medita la seva Llei de nit i de dia.

Serà com un arbre que arrela vora l’aigua:
dóna fruit quan n’és el temps,
i mai no es marceix el seu fullatge;
duu a bon terme tot el que empren.

No serà aquesta la sort dels injustos:
seran com la palla escampada pel vent.
En el judici no sabran què respondre,
callaran els pecadors en l’aplec dels justos.

El Senyor coneix el camí dels justos,
però el camí dels malvats acaba malament.

(Salm 1)

-------------------------

Què diu el text?

¿Potser segueixo algun camí tebi, ni bo ni dolent, però que ja em va bé...?

¿Quina vivència interior haig de fomentar perquè cada acció del dia encerti el bon camí?

Què em suggereix Déu des d’aquest salm?

-------------------------

COMENTARI per abans o després de la Lectio

Què és, i on és la Felicitat?

1 – On no hi és. El salmista ens diu que la felicitat no es troba en el mal parlar, ni en els comportaments disbauxats, tampoc amb les males companyies. Per tant no ens hem de deixar emportar d’immediat pel que ens arriba per ‘amics’ que no coneixem bé i que potser no ho són, la publicitat, tauletes, mòbils, premsa, carrer, ràdio, modes, consum, televisió, etc. com tampoc per pulsions vitals interiors nostres, poc o mal controlades, com l’enveja, gelosia, odi, revenja, ganduleria, baralles, precipitació, desig del mal dels altres, etc.

2 – Antropologia. La simple diversió és un fet d’impuls vital que podem percebre, però condicionat a una situació puntual sense transcendència. La joia, o alegria, en canvi, és un sentiment desvetllat per un fet, persona, cosa, etc. que ha entrat en la nostra intimitat i vivència com un do que ens han regalat. És una il·luminació intensa del nostre ara i aquí que ens enriqueix en positiu i ens ajuda a créixer. Per a designar aquest estat anímic personal tenim una paraula: Felicitat. Alguna vegada a la nostra vida hem pogut exclamar a plena consciència: Sóc feliç...! La nostra intimitat personal ha sigut enriquida dins un món que estem experimentant com a “karma positiu” i al que ens obrim amb alegria i certesa. El jo s’ha transcendit ell mateix vers els altres, la natura, el cosmos... Schiller ho va deixar palès en el seu “Himne a l’Alegria”.

3 – La Bíblia. El salm d’avui, des de la Fe, ens clarifica què és el que fa feliç la persona humana: primer de tot no posar-se al costat dels qui obren la injustícia impunement, ni dels qui passen de la Llei del Sinaí, perquè, diuen, Déu no existeix, i, si existeix, no ho veu; ni dels qui fan xarangues d’immoralitat orgiàstica perquè la vida és breu. Els qui segueixen aquests camins, un cop se’ls acabi la corda de la vida, entraran a la cova fosca del no res. El salm 1 deixa clar quins són els qui troben la veritable Felicitat: els qui viuen d’acord amb la Llei del Senyor, els qui el veneren i confien en Ell, els qui posseeixen la saviesa, els qui tenen la consciència neta de tota dolenteria, els qui se senten perdonats i perdonen, els qui ajuden els necessitats i els qui saben interpretar les contradiccions de la vida des de l’amor de Déu, que no deixa mai de ser Pare i Creador de tots i cadascun de nosaltres. Jesús Ressuscitat, Llum, Camí, Veritat i Vida, és el centre i l’eix de la vera i perenne Felicitat. Qui accepti de seguir-lo “serà com un arbre que arrela vora l’aigua, dóna fruit quan n’és el temps, i mai no es marceix el seu fullatge”.