Diumenge VIII de durant l'any

Diumenge, 3 Març 2019

Cor net i ulls clars per veure i estimar amb els ulls i el cor del Senyor Jesús

1.- Si voleu llegir idees boniques sobre els amics, llegiu el Siràcida 6,5-17. Per exemple: Fes un pacte d'amistat amb tants com puguis, però entre mil, confia el teu secret a un de sol. Si et fas amic d'algú, espera els moments de prova.

2.- La lectura d’avui ens posa tres proves: a) Passa’l pel garbell per separar el gra del boll. b) Mira com supera la prova del foc: després d’una situació compromesa, fixa’t en la qualitat humana que li queda. c) La prova de l’arbre: el coneixem pel fruit. És l’home sincer, sense falsedat ni mentida, i sencer: íntegre de cap a peus. Sincer/ sencer deriven del mateix mot: sincerus. És la figura que ens mostra el Siràcida.

3.- Jesús ens completa la figura de l’home com cal:

a) és conscient de les seves limitacions físiques, intel·lectuals i morals i així mesura la seva capacitat de servei. Si sap que és cec, procura anar a l’ONCE per formar-se i aprendre. Potser no recuperarà la visió, però aprendrà a caminar tot sol i a ajudar-ne d’altres a caminar ni que sigui a les palpentes. De mica en mica, passa de les tenebres de la ignorància a esdevenir un deixeble instruït i acaba essent com el seu mestre.

b) És respectuós amb el proïsme. No es creu jutge de ningú. Perquè es coneix. No es posa a treure la busca de l’ull de l’amic perquè és conscient de la biga del seu. Un cop el tindrà net podrà veure no només la busca petita sinó la persona sencera que té davant. I l’estimarà i li brindarà l’amistat

c) Té present la faula dels dos geps que tots portem: l’un al davant, l’altre al darrera. Per això som tan fàcils a veure els defectes d’altri i som incapaços de veure’ns el nostre.

d) És capaç de discernir. De l’arbre es fixa especialment en els seus fruits. Veiem algú que té grans idees i fa propaganda dels grans valors de la llibertat, la fraternitat i la igualtat. I fixem-nos si ell mateix és lliure i deixa lliures els altres. Com estima els de casa seva i els veïns, si estima els altres com a germans quan resa amb ells el Pare nostre. No es posa per damunt de ningú. Canalitza el seu noble ideal de ser el més gran i el primer posant-se ell al servei dels altres. Convé que Jesús creixi i que jo minvi, deia Joan Baptista. I Jesús els Mestre i el Senyor, mostrà el seu mestratge i la seva superioritat rentant els peus dels seus deixebles.

e) Para un gran esment al seu cor, al seu món interior. Té el cor net quan les mirades, les paraules, les accions són netes i nobles. Quan diu paraules barroeres, ofensives, mal educades s’adona que en el seu cor hi ha les males herbes de l’enveja, de l’orgull, de la gelosia, i mira de fer-les fora. L’home bo, del tresor de bondat que guarda en el cor, en treu fora la bondat; però l’home dolent, del seu tresor de maldat, en treu el mal. Perquè la seva boca parla d’allò que es desborda del seu cor

f) i és un home d’esperança. Creu que estant unit des del dia del seu baptisme a Crist ressuscitat, participarà de la seva resurrecció. Sap que amb totes les seves limitacions es va revestint de Crist. I un dia podrà proclamar amb Ell: ¡Victòria! La mort ha esta engolida! mort, ¿on és la teva victòria?

4.- Per això, conclou sant Pau, manteniu-vos ferms, incommovibles, sobre aquest fonament; prodigueu-vos cada dia en l’obra del Senyor, segurs que, en el Senyor, el vostre treball no serà en va.

5.- Estem a les portes de la quaresma: Que la nostra quaresma sigui com la del Fill de Déu: entrar en el desert de la creació per a fer-ne el jardí de la comunió amb Déu segons el seu el projecte original.