Diumenge II d'Advent

Advent
Diumenge, 6 Desembre 2020
P. Josep Vilarrubias Codina, cmf

Obriu una ruta al Senyor. Prepareu-li el camí.

Una població enmig del desert havia de ser molt limitada en possibilitats de sobreviure i de prosperar. Un dia arriba el missatger del rei: us porto bones notícies, el rei us vol visitar. Prepareu-li el camí. ¿Us imagineu la il·lusió d’aquella gent i les ganes de que el seu senyor trobés ben arranjat el camí? Els camins en el desert s’han anat desdibuixant però tothom s’hi posa amb una gran il·lusió amb l’esperança de resultar-ne ben afavorits de la visita reial. Cal omplir les fondalades, aplanar els munts, redreçar el camí!

Així ho va imaginar el profeta Isaïes en anunciar: Una veu està cridant: obriu en el desert una ruta, aplaneu en l’estepa el camí per al nostre Déu... Puja en una muntanya ben alta missatger de la bona nova... Alça’t ben fort, no tinguis por: aquí teniu el vostre Déu!

El salm és un esclat de joia, una dansa de crits festius davant la vinguda del Senyor: Déu anuncia la pau / El Senyor és a prop, ve a salvar-nos / La seva glòria habitarà en la nostra gent / La fidelitat i l’amor es trobaran / S’abraçaran la bondat i la pau / El Senyor donarà la pluja, i la nostra terra donarà el seu fruit.

L’Evangeli de Marc, tot ell sobri, planer, senzill, realista, molt proper al llenguatge popular, comença amb un títol solemne, proclamació del sentit de tot l’evangeli:

Comença la Bona Nova de Jesús, el Messies, Fill de Déu.

Aquest títol de l’evangeli de Marc trobarà el seu ressò i plenitud en el calvari: un soldat romà, pagà, estranger, no jueu, ho proclamarà: Veritablement aquest home era el Fill de Déu.

Tot seguit comencen els relats de l’Evangeli. Tal Com va escriure Isaïes: Jo envio davant teu el profeta missatger perquè et prepari el camí. Una veu crida en el desert: obriu una ruta al Senyor, aplaneu-li el camí.

Fou vora el Jordà quan Joan el Baptista cridava la gent a la conversió, batejava qui es volia purificar i anunciava que Aquell qui estava a punt de manifestar-se ens batejaria no solament amb aigua sinó amb Esperit Sant.

Preparar una ruta al Senyor: rebaixar els munts, omplir les fondalades, redreçar el camí. Així com avui per a construir una carretera, primer s’ha de rebaixar el terreny, omplir les fondalades i redreçar el traçat, així ens cal preparar la ruta al Senyor: rebaixar, omplir, redreçar... Expressions que un any i altre se’ns recorden i, per repetides, ens podrien relliscar. Per això hem d’aturar-nos a escoltar, pensar, meditar, pregar i actuar.

Rebaixem els munts: ¿Hi ha alguna cosa en el moment present de la meva vida que em posi difícil la crida del Senyor a ser humil de cor?: sentiments de superioritat, voler sempre tenir la raó, poca empatia a l’hora de confrontar opinions, mirada de reüll a persones que se’ns fan difícils o que ens poden necessitar... Benaurats els humils!

Omplim els sots: Et tens en baixa estima, “no serveixo per res”?, et sents deprimit? t’angoixen els problemes,? La situació de pandèmia et fa perdre la pau? Ànims que la crida va per a tu: alceu el cap ben alt, que el Senyor ve a alliberar-vos. Amunt els cors, ens diu el prevere a l’inici del prefaci. Ànims! Confiança! Que Jesús està arribant amb el seu amor que et salva.

Aplanem el camí: Els indicadors de camins et confonen i desorienten? Ara vas en una direcció, ara vas en una altra? Jesús ens diu: jo sóc el camí, la veritat, la vida. El pare Claret va escriure el “Camí Dret” un llibre que trencà tots els rècords de publicació. El camí dret a la salvació passa per Jesús; la seva Paraula, l’Evangeli. Ell et porta per camins dreturers de llibertat, de joia, d’amor i de pau. Ell és la Bona Notícia de l’Advent.

Triomfalisme personal, derrotisme angoixant, desorientació fatigosa, ho són en el teu desert els munts, les fondalades, els camins insegurs. L’Advent és una invitació a despertar amb la força i la llum de l’Esperit Sant i a centrar la nostra vida en Jesús: Ell és l’Amic, el Messies, el Fill de Déu. Ell és LA BONA NOTÍCIA.

Solament em resta compartir amb tu que per a abaixar, omplir i aplanar no en tenim prou en acceptar el missatge i fer-ne propòsits. Cal que ens deixem ajudar per persones, religioses o no, que ens emmirallin amb nosaltres mateixos i ens ajudin a millorar en humilitat, en confiança, en rectitud.

Que Maria, la Mare de l’Advent, ens il·lumini i acompanyi vers el Nadal del Senyor.