Lectio divina on line 58 (Semana del 10 al 16 de diciembre)

Lunes, 10 Diciembre 2018
P. Anton M. Vilarrubias Codina, cmf

TEXT BÍBLIC

SALM 119 (118) : FIL MUSICAL DE L’ESPIRITUALITAT...

Feliços els homes de conducta irreprensible,
que segueixen la Llei del Senyor.
Feliços els homes que guarden el seu pacte
i cerquen el Senyor amb tot el cor,
no cometen mai cap mal,
segueixen els seus camins.

Has donat els teus preceptes
perquè siguin observats fidelment.
Tant de bo els meus camins no es desviïn
de guardar els teus decrets;
mai no quedaré confós
si faig cas dels teus manaments.

El meu cor et lloarà amb sinceritat
quan aprendrà que són justes les teves decisions.
Vull guardar els teus decrets;
no m’abandonis, no em deixis sol.

Com mantindrà pur un jove el seu camí?
Vivint d’acord amb la teva paraula.
T’he cercat amb tot el cor:
no deixis que m’aparti dels teus manaments.

(Sl 119 (118), 1-10)

-------------------------

Què diu el text?

¿has llegit mai el salm 119 enter, amb detenció?

¿Valores les paraules: Llei-Pacte-Camins-Preceptes-Decrets-Manaments-Decisions-Paraula?

¿Què et demana el text de la Lectio d’avui?

-------------------------

Comentari per a ser llegit abans o després de la Lectio

El salm 119  és el salm més llarg de tot el Salteri. És una peça literària d’alta espiritualitat del judaisme. És per a llegir-lo i rellegir-lo poc a poc, tot assaborint la bellesa poètica, humana i espiritual tel text. No cal llegir-lo enter, amb uns fragments de tant en tant és prou alliçonador per tot el que diu directament i que suggereix sobre la vida. El text està presentat per fragments i cada fragment té una lletra: Àlef, Bet, Guímel... Són les 22 lletres de l’alfabet hebreu. Això insinua que ja des de bon principi, possiblement, els 22 fragments podien ser llegits alternativament, sense un ordre establert i separadament en el temps. De fet és un tema d’espiritualitat repetitiu que va presentant la mateixa realitat en situacions diverses de la vida.

Quina és la temàtica del salm?: el voler creador de Déu respecte a la vida i comportament humans. Aquest voler creador, la Voluntat de Déu, es manifestà al Sinaí. El Sinaí, doncs, amb els seus 10 Manaments, és el que el Creador ens dóna perquè tinguem ben clar com ens hem de comportar per viure en felicitat.

El voler de Déu, el decàleg del Sinaí, és nomenat de diverses maneres en aquest salm: Llei, Pacte, Camins, Preceptes, Decrets, Manaments, Decisions, Paraula... Els conceptes poden semblar diversos però sempre volen dir el mateix: els drets de Déu manifestats en els tres primers manaments, que són el fonament on s’aguanta tot, i els manaments del cinquè al desè que proclamen del dret de tota persona humana a la vida, pau, justícia, bens necessaris, convivència amical... El quart manament és el manament frontissa entre els tres primers que fan referència a Déu i els altres, del cinquè al desè, que es refereixen a la societat. El quart manament es la família. Si la família funciona degudament és llavors que hom intueix, aclareix i sintetitza el projecte diví i la realitat humana, i des de la vida familiar mateixa, quasi espontàniament.

És a dir, les paraules o conceptes esmentats, que són repetitius en tot el salm, són referència directa i constant a la bona entesa i compenetració entre Déu i la realitat humana. Val a remarcar la valoració que fa el Salm de la persona com individualitat amb opció ètica i lliure.

Aquestes festes nadalenques poden ser una bona ocasió per a trobar espais personals silenciosos i assaborir poc a poquet aquest Fil Musical que és el salm 119: Llei, Pacte, Camins, Preceptes, Decrets, Manaments, Decisions, Paraula...