Els màrtirs, testimonis de fe i estímul per l’Església

04/10/2013

A les 7 de la tarda del divendres 4 d’octubre, ha estat inaugurada a la Catedral Nova de Lleida, l’exposició “Màrtirs del segle XX”. Els joves Lluís Casaña i Andrea Pedrosa s’han cuidat de la coordinació i el disseny que, com ha dit el Sr. Ximo Company, Delegat de Patrimoni Artístic i Cultural del Bisbat, ho han fet amb molt bon gust. L’exposició es podrà visitar fins el 8 de desembre, en horari de 10 a 13 hores i de 17 a 19 hores.

L’expressió “Màrtirs del segle XX” es vol referir a totes aquelles persones –homes i dones– que van vessar la seva sang per amor al Crist i als germans en els dolorosos anys de 1936 a 1939. L’exposició però, no tracta de tots ells, sinó dels 95 màrtirs que, d’alguna manera, han estat relacionats amb l’Església de Lleida i que el proper diumenge, 13 d’octubre, seran beatificats a Tarragona dins el grup de 522 persones que l’Església reconeixerà oficialment com a màrtirs i seran proclamats beats. El Bisbat de Lleida té una altra causa de 169 màrtirs, que encara està en procés.

L’exposició la formen 95 màrtirs distribuïts en 5 grups:

• El Bisbe de Lleida, Mons. Salvi Huix i Miralpeix.
  • Els “curetes de Monzón”, Josep Nadal i José Jordán.
  • 68 maristes encapçalats pels Germans Crisanto, Aquilino i Cipriano José.
  • 19 mercedaris, encapçalats pel Pare Mariano Alcalà.
  • 4 carmelites, encapçalats pel Pare Juan de Jesús i 1 sacerdot d’Urgell.

Completen l’exposició un panel amb els decrets de martiri i una vitrina al centre de la sala amb objectes personals del bisbe Huix.

L’acte d’inauguració ha estat presidit pel bisbe de Lleida, Mons. Piris, qui ha explicat que es tracta d’una exposició informativa i vol ser un acte d’agraïment i reconeixement de persones valentes que han donat la vida per la seva fe. A continuació Mn. Joan Ramon Ezquerra, Director del Secretariat per a la causa dels sants i impulsor de l’exposició, ha explicat el contingut de la mateixa. Després han fet ús de la paraula representants de cadascú dels grups de màrtirs.

• Mn. Agelet, en representació del Cabildo Catedral ha dit que, en tots ells s’amaga una vida i una mort per amor a Déu i són exemple per la nostra església diocesana.
  • Mn. Joaquín Lax i la Sra. Flora, parenta del màrtir Josep Nadal, han parlat dels “curetes de Monzón”, destacant que, malgrat el curt temps d’activitat pastoral, els “curetes” van deixar una profunda petjada en els feligresos que els van conèixer.
  • El Gmà. Santamaria ha presentat els màrtirs maristes, relacionats amb Lleida per mitjà del col·legi i ha destacat d’ells la fidelitat al Crist i la vida de fraternitat fins a la mort, com és el cas dels 3 maristes de nacionalitat francesa que, podent-se lliurar de la mort van voler córrer la mateixa sort dels seus companys.
  • El P. Joaquín Millán ha glossat la figura dels mercedaris en un poema que ha declamat han entusiasme i emoció.
  • El P. Jesús Sans ha parlat en nom del Provincial, P. Agustí Borrell, i a continuació el Pare David Jiménez, han destacat el testimoni dels qui han donat la vida per la seva fe i que són estímul pels qui volen seguir el Crist amb coherència.

El bisbe Piris ha agraït al Cabildo Catedral la seva disposició per acollir l’exposició, i ha felicitat als qui l’han fet possible. Ha agraït també, l’assistència de les autoritats, l’alcalde de Lleida, Àngel Ros i quatre regidors, així com el Director General d’Afers Religiosos de la Generalitat, Enric Vendrell, i el seu homòleg a Lleida, Jordi Curcó, i de tots els presents. El Sr. Bisbe, com els altres participants a la taula, ha pregat els màrtirs que intercedeixin davant Déu per la nostra Església diocesana i per cadascú de nosaltres.

L’acte finalitzà visitant l’exposició, on el Sr. Ximo ha continuat fent explicacions precises sobre la mateixa.