La Granadella acull el pelegrinatge jubilar de «la Perifèria»

28/02/2016

El diumenge 10 d’abril, l’arxiprestat «Perifèria» va celebrar el jubileu de la misericòrdia a l’església parroquial de la Granadella que, junt amb la catedral de Lleida, són els dos temples designats pel bisbat de Lleida per a celebrar-lo.

A les 10 del matí l’autocar va començar el seu recorregut per les parròquies situades als barris del Secà de Sant Pere, Balàfia, Pardinyes, els Magraners i la Bordeta per recollir els més de 40 pelegrins que viatjaven fins la Granadella.

L’acte començà amb la participació a la missa dominical de la parròquia, on el seu rector Mn. Jaume Melcior donà la benvinguda i agraí la visita als pelegrins com a primer grup diocesà que pelegrinava fins allà i els convidà a viure-ho com el què és, un any de gràcia, tot referint-se al santcrist de Gràcia que presideix l’altar.

En l’homilia, el salesià Jordi Clot que concelebrà, comentant l’evangeli del dia va reflexionar sobre la importància de creure que Jesús es fa present en la vida de cadascú i convidà a seguir-lo, per la qual cosa cal estar en comunió amb ell, doncs els seguiment de Jesús comporta un estil de vida.

Acabada l’eucaristia tothom pujà al cambril a fer un petó a la imatge del santcrist de Gràcia i tot seguit el Sr. Josep Martí els explicà la història i tradició de les imatges dels dos santcristos i de la marededéu dels Dolors que hi ha al temple, aquesta la vesteixen de festa el diumenge de resurrecció, per significar la joia de la Pasqua. Llavors, en processó, la imatge es troba amb la Custodia, expressió del Crist ressuscitat.

Pel que fa als santcristos cal diferenciar entre el santcrist de Gràcia, que en 300 anys només ha sortit en processó 6 vegades (sempre portat per capellans), per demanar la pluja en temps de sequera, excepte enguany que ho ha fet de manera extraordinària amb motiu del jubileu. El santcrist del desclavament es tracta d’una imatge amb els braços articulats, única a Catalunya d’aquestes característiques. Habitualment està col·locada en una urna com a Crist jacent, però cada divendres sant, gràcies a les articulacions dels braços es clava en una creu i cap al vespre té lloc l’acte del desclavament, precedit pel cant del Miserere, propi de la Granadella, i surt en la processó del silenci pels carrers del poble. Tant «lo Desclavament» com «L’Encontre» han estat incorporats a l’Inventari del Patrimoni Festiu de Catalunya.

El dinar tingué lloc als locals que hi ha junt a l’ermita de sant Antoni, pròxima al mirador i al parc eòlic de la Granadella. I en aquest mateix lloc, Mn. Daniel Turmo, un dels tres missioners nomenats pel papa Francesc per al jubileu, amb un to molt amè i participatiu, impartí una xerrada sobre el sentit i les conseqüències de l’any de gràcia, fent notar com totes les obligacions bíbliques del jubileu són de caire social: alliberació dels esclaus, condonació dels deutes, etc. Incidí també en el doble camí de la misericòrdia que cadascú ha de fer: el camí espiritual o camí interior, de perdonar, no judicar, no condemnar, etc. així com el camí exterior expressat en les obres de misericòrdia actualitzades, doncs els esclavatges d’ara, per exemple, són ben diferents dels de temps enrere.

Per últim es donà l’oportunitat de celebrar el sagrament del perdó pels qui ho van voler fer en aquell moment.